Eindelijk klachtenprocedure Leerlingenvervoer?


Eindelijk klachtenprocedure Leerlingenvervoer?

Zou er dan eindelijk een fatsoenlijke klachtenprocedure komen voor het leerlingenvervoer? Vorig jaar heeft SAMEN meerdere keren vragen gesteld over het leerlingenvervoer. De belangrijkste dingen die we aangekaart hebben was dat er regelmatig iets misgaat maar dat de gemeente dat niet door heeft. Er is geen contact tussen de ouders en de gemeente. De clientenraad is afgeschaft en als je als ouder een klacht hebt moest je bij de vervoerder zijn en kon je dat niet bespreken met de opdrachtgever, de gemeente.

Gisteravond lag dan eindelijk de verordening voor aan de commissie Samenleving. Fractievoorzitter Miranda Verdouw van SAMEN heeft de problemen opnieuw aangekaart. De korte samenvatting van die bijdrage was: zorg nou als gemeente dat je met de ouders in gesprek bent en dat je weet dat er af en toe ook wel eens iets misgaat. Als je dat weet kan je namelijk ook bijsturen. Schijnbaar is het heel moeilijk om ouders bereid te vinden om deel te nemen in een clientenraad, dus die is afgeschaft enkele jaren geleden, maar er is in die tijd geen manier ingericht om er wel voor te zorgen dat je als gemeente in gesprek gaat met ouders.

En door de vervoerder zelf de klachtenprocedure te laten regelen, sta je als gemeente ook buitenspel. Vorig jaar gaf de wethouder op vragen aan dat de vervoerder het prima zelf kan regelen met die klachten. In de Commissie Samenleving kregen we gelukkig een ander antwoord, sterker nog we kregen een toezegging: er gaat een klachtenprocedure komen!

Bij de vaststelling van het stuk over enkele weken zal SAMEN nog wel met een paar verbetervoorstellen naar de raad komen om inderdaad te komen tot structureel overleg met ouders, maar ook om de tekst van de verordening te vereenvoudigen.