Vanaf 1 april moeten inwoners van Geldrop-Mierlo opnieuw wennen aan een andere app voor het melden van problemen in de openbare ruimte. De MijnGemeente-app verdwijnt, en de BuitenBeter-app komt terug. Op het eerste gezicht lijkt het een technische wijziging, maar onder de oppervlakte gaat het over iets groters: gebrek aan koers, gebrek aan duidelijkheid – en vooral: een gebrek aan vertrouwenwekkend bestuur.
In 2023 koos de gemeente bewust voor MijnGemeente. De reden? Volgens wethouder Van de Laar bood die app “betere dienstverlening voor inwoners, efficiëntere afhandeling en eenvoudiger terugkoppeling”. En zelfs op dat moment werd vanuit de gemeente geadviseerd: “Voor de beste gebruikerservaring wordt de MijnGemeente-app geadviseerd.”
Nu, nog geen twee jaar later, stappen we over op BuitenBeter – met exact dezelfde argumenten. Blijkbaar zijn beide apps op wonderbaarlijke wijze de meest gebruiksvriendelijke, efficiënt gekoppelde en toekomstbestendige oplossing.
Het college lijkt te zwalken. In 2023 werd MijnGemeente gepresenteerd als dé stap vooruit: eenvoudiger, efficiënter en betere terugkoppeling. Nu horen we precies hetzelfde over BuitenBeter. Als beide systemen zulke vergelijkbare voordelen hebben, waarom wordt er dan steeds gewisseld?
Opvallend genoeg is de BuitenBeter-app niet nieuw. Die bestaat al meer dan tien jaar, maar jarenlang heeft de gemeente deze app afgehouden. Waarom wordt er nu wél gekozen voor BuitenBeter? Was de eerdere keuze voor MijnGemeente dan niet goed doordacht, of werd deze keuze veel te snel weer losgelaten?
Voor inwoners is deze beleidswending vooral verwarrend. We vragen hen actief om meldingen te maken van zwerfafval, kapotte straatverlichting of losliggende stoeptegels. Maar ondertussen verandert het systeem waarmee ze dat moeten doen steeds opnieuw. En telkens zonder heldere uitleg.
Het probleem ligt niet bij wélke app we gebruiken, maar bij het gebrek aan consistentie. Voor inwoners moet het melden van problemen eenvoudig en vertrouwd zijn – niet een zoektocht naar de app van de maand.
En dat deze verandering precies op 1 april ingaat? Toeval, onhandige timing, of een slechte grap?
Om hier duidelijkheid over te krijgen, hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het college.