Tijdens de commissievergadering Samenleving van maandagavond heeft Tamara Haazen namens SAMEN een stevige inbreng geleverd over de herijking van het Integraal Huisvestingsplan (IHP). Want als we het hebben over onderwijshuisvesting, dan hebben we het over de toekomst van onze kinderen – en die verdient meer dan een stapel memo’s vol herhaling.
De vergadering riep al snel de vraag op: wat heeft het voor zin om een stuk terug te sturen als het vervolgens bijna onveranderd terugkomt? De memo die is toegevoegd, voegde weinig nieuws toe aan wat eerder al besproken is. Daarmee voelt het proces stroperig en weinig inhoudelijk. En dat is zonde – want het gaat hier om grote keuzes met grote gevolgen.
Slimmere keuzes zijn mogelijk
SAMEN blijft kritisch op het voornemen om Het Vijfblad en de Van der Puttschool samen in een nieuw gebouw onder te brengen. Naar onze mening is te snel aangenomen dat dat de beste optie is, zonder alternatieven serieus te bekijken.
Tamara stelde tijdens de vergadering een alternatief voor: waarom wordt de Van der Puttschool niet ondergebracht bij kindcentrum De Rots?
Een gebouw dat gebouwd is voor twee scholen, maar nu slechts deels gebruikt wordt. Met een verbouwing of uitbreiding zou daar misschien een passende plek gecreëerd kunnen worden voor speciaal onderwijs. Goedkoper, minder verkeersdrukte, en beter bereikbaar voor leerlingenvervoer.
We willen niet dat de deur voor zulke logische oplossingen dichtgeslagen wordt omdat ze “niet in het plan passen”.
Transparantie over Zesgehuchten? Graag.
Over de nieuwbouw van de St. Jozefschool is SAMEN duidelijk: die steunen we van harte. Maar wat ons verbaast, is de vaagheid rondom de locatie. Er wordt telkens gesproken over “een locatie”, terwijl eigenlijk al duidelijk is dat het ergens in de wijk Zesgehuchten zal zijn. Maar waar precies blijft onduidelijk – en dat roept vragen op.
Is er echt nog niets bekend? Of wil het college er nog niet open over zijn? Wat ons betreft verdient dit dossier openheid en duidelijkheid – juist richting omwonenden, ouders en het onderwijs zelf.
Creatief boekhouden?
Tot slot zette SAMEN vraagtekens bij het voorstel om de afschrijvingstermijn van schoolgebouwen op te rekken van 40 naar 50 jaar. Zeker in een tijd waarin onderwijsconcepten snel veranderen en gebouwen daardoor sneller verouderen, voelt dat als de verkeerde kant op bewegen. Of, zoals Tamara het scherp stelde: dit riekt naar creatief boekhouden.
Wat nu?
SAMEN blijft zich inzetten voor een realistisch en toekomstgericht onderwijshuisvestingsbeleid. Dat vraagt om openheid, lef om keuzes te heroverwegen en vooral: logica. Want elk kind verdient onderwijs op een plek die past – bij hun ontwikkeling, bij hun behoeften, en bij onze gezamenlijke toekomst.